Hoe bouw je een cultuur waar mensen graag onderdeel van zijn?
- Waar samen gewerkt wordt aan goede resultaten.
- Waar doorlopend wederzijds feedback gegeven wordt om samen beter te worden.
- Waar ruimte is voor de inbreng van elk individu.
- Waar onderling vertrouwen de basis is.
Van klagen – Naar vragen
Van doorschuiven – Naar verantwoordelijkheid nemen
Van Reactief – Naar Proactief
Van defensief – Naar open voor anderen
Van gelijk willen hebben – Naar nieuwsgierig zijn
Van het bekende beschermen –Naar nieuw gebied ontdekken
Van angst – Naar vertrouwen
In elke interactie met iets of iemand kunnen we het verschil maken.
Als leidinggevenden kunnen we een omgeving creëren waarin mensen positief uitgedaagd worden in plaats van zich bedreigd voelen. Wanneer we ons bedreigd voelen gaan we onszelf beschermen. Soms is dat nodig en vaak ook niet.
De respons in ons brein maakt geen onderscheid tussen fysieke dreiging en sociale dreiging. De stress reactie richt onze energie op overleven: bescherm jezelf!
Wat kun je doen? Naast dat we allemaal kunnen leren hier zelf mee om te gaan, kunnen we als leidinggevenden iets extra’s doen…
Het meest impactvolle dat we kunnen doen als leidinggevenden, is zorgen dat mensen gezien en gehoord worden.
Dat vraagt om meer dan terloopse gesprekjes. Wil je dit serieus nemen dan vraagt dit om leidende principes, structuren en afspraken om dit proces te ondersteunen, zodat we niet automatisch terugvallen in de comfortabele zone.
Een cultuur van feedback creëren is een mooi startpunt om open uitwisseling tot stand te brengen.
Als leidinggevenden kun je hierin het voortouw nemen door proactief zelf om feedback te vragen, daarmee haal je ergste druk er af.
Cruciaal is dan wel hoe we reageren op die feedback: vanuit angst en bedreiging of open en nieuwsgierig!
